Sköldkörtelpaketet

Känner du dig trött, frusen, nedstämd och har svårt att hålla vikten? Kanske krånglar magen och hår och hud känns torra? Då kan du ha problem med din sköldkörtel.

Detta sköldkörtelpaket är framtaget i samarbete med hälsoinspiratören Karin Björkegren Jones som har gjort en egen hälsoresa med sin sköldkörtel. Läs mer om Karin nedan.

Cirka en halv miljon människor i Sverige är diagnostiserade med en sköldkörtelsjukdom, varav de flesta är kvinnor. Dessutom är mörkertalet stort enligt Sköldkörtelförbundet. Många med sköldkörtelsjukdom fortsätter att må dåligt trots att de medicineras och ibland blir symptomen till och med värre än tidigare.

Sköldkörtelproblematik är komplex och kan ha flera orsaker, ofta livsstilsrelaterade. På Nordic Clinic har vi djup kunskap om sköldkörteln, som baseras på många års kliniska erfarenheter såväl som på den senaste forskningen. Vi använder oss regelbundet av tester som kan påvisa avvikelser i hormonproduktion och nedbrytning av hormoner. Vi arbetar med både hypotyreos och hypertyreos (under- och överproduktion av sköldkörtelhormon) samt autoimmuna tillstånd som Hashimotos och Graves sjukdom.

Om Sköldkörtelpaketet

I samarbete med författaren och hälsoinspiratören Karin Björkegren Jones, har vi tagit fram ett sköldkörtelpaket. Paketet lämpar sig för dig som redan har bekräftad sköldkörtelsjukdom, eller misstänker att du har det på grund av symptom, se vanliga symptom i listan nedan.

I paketet ingår:

• Ett omfattande hälsoformulär som du fyller i online (beräkna ca 2h att fylla i).
  • Ett sköldkörteltest som du själv genomför hemma i form av pricktest (stick i fingret) samt urintest. Testet innehåller markörer för sköldkörtelhormoner, tyroglobulin (indikation på suboptimalt jodintag eller -upptag), mineraler och TPO-antikroppar. Även Reverse T3 (rT3) kan mätas vid tillägg (mer info om rT3 nedan).
  • Inför konsultationen screenas testresultatet av en av våra läkare, tillsammans med funktionsmedicinsk terapeut/kostrådgivare.
  • En 45 minuters konsultation med en funktionsmedicinsk terapeut i vårt team. Du får skräddarsydda rekommendationer just för dig, baserat på ditt hälsoformulär och testresultat.
  • Inom en vecka tilldelas du individanpassad kostplan och livsstilsrekommendationer.

Pris

Paketet kostar: 6 375 kr (ink. moms)

Tillägg för Reverse T3: 600kr

OBS! Detta tillägg är endast möjligt för dig som bor i, eller kan ta dig till Stockholm, eftersom ett blodprov tas av en sjuksköterska på vår klinik.

Vad är Reverse T3?

Reverse T3 (rT3) är en inaktiv form av av sköldkörtelhormonet T3. rT3 kan “tävla” med T3 om receptorerna för T3 och därmed hämma upptaget av T3. När upptag av T3 hämmas, blockeras sköldkörtelfunktionen, vilket i sin tur sänker ämnesomsättningen.

Vanliga symptom

Hur vet man då om man har problem med sin sköldkörtel? Det är svårt att lista enskilda symptom som pekar på att något inte står rätt till med sköldkörteln. Några symptom som kan motivera en utredning hittar du i tabellen nedan:

Symptom vid hypotyreos och hypertyreos

Mer om Karin

Karin Björkegren Jones  är en av Sveriges mest omtyckta hälsoinspiratörer (författare, journalist, yogalärare och föreläsare). Karin har bland annat skrivit boken Balans – naturlig väg till friskare sköldkörtel i vilken hon berättar om sin egen hälsoresa med hypotyreos och jakten på naturliga åtgärder för att förbättra sköldkörtelns funktion.

Karin Björkegren Jones

Är du intresserad av att genomföra sköldkörtelpaketet eller har frågor?

Skicka en bokningsförfrågan via hemsidan och ange gärna sköldkörtelpaketet i din bokning. Du kan också kontakta kliniken på telefonnummer 08-420 391 14 eller skicka ett mejl till info@nordicclinic.se.